Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Sunday, May 24, 2009

KPLI Update : GSTT vs Guru Kontrak




Mungkin ramai yang tertanya-tanya bagaimana caranya untuk menjadi cikgu. Kita sudah sedia maklum kerajaan telah menyediakan dua jenis kursus untuk mahasiswa bukan bidang perguruan untuk berpeluang menjadi guru. Iaitu dengan mengikuti KPLI dan DPLI. Namun terdapat cara lain yang membolehkan kita menjadi cikgu. Antaranya ialah dengan menjadi GSTT dan Guru Kontrak. 

GSTT bermaksud Guru Sandaran Tidak Terlatih. Jawatan GSTT ini dikeluarkan oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) tempatan berdasarkan keperluan sekolah di daerah berkenaan. Tujuan GSTT ini adalah untuk mengisi kekosongan guru. Ianya boleh dikatakan sebagai guru sementara sehinggalah guru sebenar 'posting' di sekolah berkenaan. Lazimnya kontrak GSTT ini ditawarkan selama satu tahun. Tetapi kontrak GSTT boleh ditamatkan serta-merta sekiranya ada guru sebenar yang 'posting' ke sekolah berkenaan. Kebiasaannya PPD akan cuba memindahkan guru GSTT terbabit ke sekolah lain dari terus menamatkan perkhidmatannya. Pengalaman sebagai GSTT ini penting kerana ianya amat membantu apabila memohon KPLI atau DPLI kelak. Jangka hayat GSTT ini tidak tetap. Selagi diperlukan selagi itulah kontraknya akan disambung tahun demi tahun sehinggalah diserap menjadi guru tetap ataupun ditamatkan perkhidmatannya.

Guru Kontrak pula adalah satu dari usaha terkini kerajaan untuk mengatasi masalah pengangguran di tahun 2009 ini. Guru kontrak ini akan ditawarkan kontrak selama 6 bulan bermula dari tarikhnya berkhidmat. Selain itu penempatan guru ini bergantung kepada kementerian pelajaran negeri. Jangka hayat guru kontrak sudah tetap iaitu 6 bulan. Ini bermakna guru kontrak ini akan menghitung hari untuk ditamatkan sejak dari perlantikannya sebagai guru kontrak.

Oleh itu dapatlah disimpulkan di sini kedua-dua jawatan ini hanyalah sementara. Kedua-duanya ada pro dan kontra bergantung kepada yang menilai. Pendek kata tepuk dada tanyalah selera.

Wassalam

-Guru Cyber-

7 comments:

  1. salam...

    saya amat berharap agar gstt diberi peluang untuk diserap ke jawatan tetap, melalui kdc.
    ini memandangkan ada diantara kami yg telah mempunyai pengalaman 2 hingga 3 tahun dalam bidang ini dan kami benar2 berminat dan benar2 ingin membantu anak bangsa..... tolonglah kami..

    ReplyDelete
  2. hello....
    Saya ingin tahu apakah kelayakan untuk mendapatkan KPLI? Saya ada pengalaman slama 2 tahun.Adakah SPM/STPM cukup untuk mendapatkan KPLI?

    ReplyDelete
  3. salam, akak merupakan GSK 2009, untuk 2010 bla dibuka permohonan lagi???

    ReplyDelete
  4. klu nak mohon diserap dari GSK kepada jawatan tetap mcmaner??? tolong la kami sebab saya sudah mempunyai 5 tahun pengalaman mengajar....

    ReplyDelete
  5. bagaimanakah nasib GSK bagi sesi persekolahan 2010..adakah akan disambung ataupun tidak???semua GSK ini berpengalaman dan saya merasa rugi sekiranya kerajaan tidak menyambung semula kontrak mereka utk sesi 2010

    ReplyDelete
  6. harap2 kpm dan tan sri muhyidin yasin dapat la serapkan gstt aliran perdana melalui kdc...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...
    saya berharap gstt dapat diserap tetap kerana saya berkhidmat 2 tahun setengah....tolonglah pertimbangkan...dan membuat semakan di PPD langkawi...agar semua bekas GSTT di serap...

    ReplyDelete