Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Wednesday, May 27, 2009

KPLI Update : GSST vs GSTT




Salam Sejahtera.

Ramai yang tertanya-tanya apakah perbezaan GSST dengan GSTT. Bunyinya hampir serupa tetapi mempunyai pengertian yang berbeza.

GSST bermaksud Guru Sandaran Siswazah Terlatih. GSST ini adalah jawatan bagi guru lepasan bidang pendidikan yang baru 'posting' dan masih belum mendapat surat perlantikan. Kebiasaannya surat perlantikan akan dikeluarkan dalam masa 3-6 bulan selepas penempatan guru tersebut. Selepas dilantik guru tersebut sudah tidak bergelar GSST. Namun guru tersebut perlu menunggu proses sahkan jawatan. Proses sah jawatan ini kebiasaanya mengambil masa satu tahun atau lebih. Selepas disahkan jawatan barulah guru tersebut tertakluk sepenuhnya di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.

GSTT pula bermaksud Guru Sandaran Tidak Terlatih. Jawatan GSTT ini dikeluarkan oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) tempatan berdasarkan keperluan sekolah di daerah berkenaan. Tujuan GSTT ini adalah untuk mengisi kekosongan guru. Ianya boleh dikatakan sebagai guru sementara sehinggalah guru sebenar 'posting' di sekolah berkenaan. Lazimnya kontrak GSTT ini ditawarkan selama satu tahun. Tetapi kontrak GSTT boleh ditamatkan serta-merta sekiranya ada guru sebenar yang 'posting' ke sekolah berkenaan. Kebiasaannya PPD akan cuba memindahkan guru GSTT terbabit ke sekolah lain dari terus menamatkan perkhidmatannya. Pengalaman sebagai GSTT ini penting kerana ianya amat membantu apabila memohon KPLI atau DPLI kelak. Jangka hayat GSTT ini tidak tetap. Selagi diperlukan selagi itulah kontraknya akan disambung tahun demi tahun sehinggalah diserap menjadi guru tetap ataupun ditamatkan perkhidmatannya.

Kepada semua rakan guru yang di hormati sekalian, tidak perlulah kita membanding-bandingkan jawatan yang dipegang. Semuanya sehala ke arah mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna. Bak kata peribahasa 'Sedencing bagai besi, seciap bagai ayam'. Renungkanlah.

-Guru Cyber-

3 comments:

  1. OOOO....GITU DEH...

    BERES SEP KITO..

    SEP KITO JGN PECOH

    ReplyDelete
  2. nak tanyela...apa beza DPLI dan KPLI ye?

    ReplyDelete
  3. thankz 4 ur infomation..

    ReplyDelete