Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Thursday, May 14, 2009

KPLI Update : Wajarkah Guru Dibebankan Dengan Tugas Pengkeranian ?




Salam Sejahtera

Hari ini merupakan hari khamis kedua dalam bulan Mei. Seperti kebiasaannya, kakitangan awam akan memakai baju batik pada hari ini. Sekaligus mengangkat martabat batik dan mewarnai persekitaran tempat kerja agar kelihatan ceria selalu.

Hari ini saya suka menyentuh satu topik berkenaan wajarkah guru dibebankan dengan tugas pengkeranian. Saban hari kita selalu mendengar pelbagai keistimewaan yang diberikan kepada guru. Namun pernahkah anda mendengar rintihan para guru berkenaan bebanan tugas yang diberikan kepada mereka. Jarang sekali guru meluahkan apa yang terbuku di hati mereka. Tidak hairanlah guru dianggap sebagai lilin yang sanggup membakar dirinya untuk menerangi orang lain.

Rakan guru yang saya kasihi sekalian, Dalam era yang semakin mencabar ini, generasi guru berdepan dengan pelbagai cabaran yang memerlukan komitmen yang lebih untuk diberikan dalam mendidik anak bangsa. Amanah yang digalas bagi memenuhi tuntutan Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi melahirkan generasi yang seimbang begitu berat. Ia menjadi bertambah bebanan ini apabila  apa yang berlaku dalam masyarakat dari aspek gejala sosial dan kerosakan-kerosakan lain dipertanggungjawabkan juga kepada kualiti pendidikan guru-guru di sekolah.

Bagi kami, guru tidak sewajarnya difungsikan dengan terlalu banyak fokus. Hal ini akan menyebabkan penumpuan mereka kepada proses mendidik pelajar-pelajar menjadi terganggu. Tugas-tugas pengkeranian di sekolah yang dipertanggungjawabkan kepada guru harus diteliti kembali secara serius. Ini belum lagi peranan yang mereka perlu mainkan dalam program-program besar yang dibuat di sekolah seperti Hari Sukan, Hari Anugerah Kecemerlangan dan pelbagai sambutanlain  lagi. Sudah terlalu kerap rungutan ini disuarakan tetapi seolah-olah ia menjadi seperti desiran angin di tepi pantai  sahaja. Oleh itu jalan penyelesaian yang terbaik haruslah digerakkan segera oleh pihak-pihak berkenaan.
 
Selain itu juga, kami melihat intitusi perguruan kini perlu terus diperkasakan dengan sokongan daripada pelbagai pihak. Dengan pelbagai isu yang berlaku di sekolah dan masyarakat sewajarnya kita tidak membiarkan hanya pihak sekolah dan guru-gurunya sahaja  berusaha mengatasi perkara ini. Persatuan Ibu Bapa dan Guru, Jawatankuasa Penduduk, Persatuan Alumni sekolah, parti-parti politik, pertubuhan belia serta apa sahaja entiti yang ada dalam masyarakat perlu mengembeling tenaga dan komitmen bagi melahirkan generasi masa akan datang yang boleh kita pertanggungjawabkan amanah membangunkan Malaysia pada masa hadapan nanti.
 
Saya harap ianya memberi gambaran jelas betapa sukarnya para guru dalam mendidik anak bangsa. Oleh yang demikian, sempena sambutan
hari guru tahun ini perlulah kita sambut dengan memberikan suatu suasana baru kepada guru-guru Malaysia. Saya akhiri perbincangan ini dengan serangkap peribahasa '
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah''. Renungkanlah.

-Guru Cyber-



No comments:

Post a Comment