Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru 2009



Salam Sejahtera..

Selamat hari guru diucapkan kepada semua warga pendidik di Malaysia. Hari ini 16 Mei merupakan hari kebesaran bagi semua guru dan disambut meriah setiap tahun. Pada tahun ini, Majlis Pelancaran Hari Guru Peringkat Kebangsaan Kali Ke-38 Tahun 2009 akan diadakan di Taman Tamadun Islam (Islamic Civilization Park), Pulau Wan Man, Terengganu.

Tema hari guru yang dipilih untuk Perayaan Hari Guru 2009 ialah Guru Pembina Negara Bangsa. Pemilihan tema tersebut sangat rasional kerana guru sebagai pendidik terbukti telah memainkan peranan utama dalam memperjuang dan mengekalkan kemerdekaan serta kedaulatan negara melalui system pendidikan dan seterusnya membangunkan negara sehingga dikagumi oleh dunia luar.

Selain itu guru menjadi harapan bagi memastikan pembentukan jati diri murid yang kukuh, berdaya saing, berkeyakinan tinggi dan berpegang teguh kepada agama dan nilai sejagat seterusnya menjadi warganegara global yang mampu bersaing dengan kepesatan dunia luar.

Hal ini ditambah lagi dengan kecekapan dan keberkesanan guru menerusi sistem pendidikan membina negara bangsa yang berjaya. Tanpa tenaga pengajar yang cekap dan professional, sudah tentulah negara kita tidak mengecapi kemajuan yang dimiliki sekarang.

Guru juga sebagai seorang yang intelektual memberi berperanan dalam mewujudkan pembangunan dan modal insan. Ini kerana ilmu yang dimiliki oleh para guru tersebut dapat disalurkan kepada rakyat untuk meningkatkan taraf hidup disamping melahirkan lebih ramai tenaga kerja yang bersahsiah tinggi selaras dengan dasar kerajaan.

Oleh itu marilah kita bersama-sama memartabatkan profession perguruan yang mulia ini. 'Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat'

Selamat Hari Guru 2009

-Guru Cyber-


No comments:

Post a Comment