Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Tuesday, May 26, 2009

Review : Soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun




Salam Sejahtera.

Minggu ini merupakan minggu terakhir persekolahan sebelum semua sekolah seluruh negara akan mula cuti penggal persekolahan pada 30 Mei ini. Cuti penggal selama dua minggu ini membolehkan ramai para guru untuk berehat dan pulang ke kampung halaman masing-masing. Minggu terakhir ini juga merupakan minggu peperiksaan pertengahan tahun bagi semua sekolah di Malaysia.

Kebiasaannya peperiksaan pertengahan tahun akan bermula beberapa minggu sebelum cuti penggal. Bagi tingkatan 4 dan 5, peperiksaannya akan bermula dua minggu lebih awal kerana jumlah subjek yang banyak. Bagi menengah rendah (tingkatan 1, 2 dan 3), peperiksaan pertengahan tahun akan bermula di minggu akhir sebelum pelajar bercuti.

Soalan peperiksaan pertengahan tahun ini pula selaras dan datang dari Kementerian Pendidikan Negeri. Sekolah akan menerima bungkusan soalan dari Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) beberapa hari sebelum peperiksaan dijalankan. Berbeza dengan ujian bulanan, guru sekolah akan menyediakan soalan sendiri kepada pelajarnya. Ini bermakna soalan peperiksaan pertengahan tahun ini lebih berprestij kerana soalannya yang selaras di dalam negeri dan keputusan peperiksaan tersebut sah untuk dibanding-bandingkan dengan sekolah lain.

Kualiti percetakan dan kualiti kertas soalan ini juga agak baik. Muka hadapan kertas soalan menampakkan kualiti kertas soalan tersebut setaraf dengan kertas soalan peperiksaan besar. Ini sejajar dengan usaha kerajaan yang mahukan taraf peperiksaan di Malaysia setaraf dengan negara maju yang lain.

Walau sehebat mana soalan peperiksaan ini, namun ianya tiada makna sekiranya taraf pelajar kita masih ditakuk lama. Oleh itu marilah kita berganding mahu menaiktarafkan kualiti pelajar kita setaraf kualiti soalan peperiksaan tersebut. Bak kata peribahasa 'bagaimana acuan begitulah kuihnya'.

-Guru Cyber-

No comments:

Post a Comment