Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Wednesday, April 29, 2009

Aura Guru

Utusan Malaysia Online - pendidikan: "Aura guru - Perlu dibawa ke dalam kelas

Oleh MARZITA ABDULLAH

S. Hema (kiri) dan Nor Afizah Osman ialah graduan paling cemerlang dalam bidang masing-masing pada konvokesyen MPIK di Kuala Lumpur baru-baru ini.

KECEMERLANGAN ilmu, menguasai kemahiran, berfikiran positif, minat yang mendalam dan berpersonaliti unggul - merupakan aura yang perlu ada pada seseorang guru dan harus dibawa ke dalam kelas masing-masing.
Aura keguruan itu juga lahir selaras dengan usaha Kementerian Pelajaran supaya semua guru peka dan menghayati aspirasi negara serta melaksanakannya sebaik mungkin.
Cabaran guru sekarang bukan sahaja melahirkan pelajar yang mempunyai kecemerlangan akademik tetapi membentuk akhlak dan etika pelajar.
Kata Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Jabatan Pendidikan Khas), Datin Rahimah Ghazali, kalau setiap guru perlu melaksanakan tugas secara ikhlas maka beban tugas yang digalas akan mudah dileraikan.
Tegas beliau: ``Bertugaslah sepenuh hati, jangan jadikan profesion yang dipilih ini sebagai profesion remeh... di bahu gurulah tugas memperkasa dan memartabatkan profesion ini.
``Jangan sekali-kali memperlekehkannya.''
Beliau berkata demikian di depan kira-kira 867 guru baru yang berjaya menamatkan kursus perguruan masing-masing pada majlis konvokesyen Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK) baru-baru ini.
Mereka terdiri daripada lulusan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) seramai 259 orang, KPLI-Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) Sekolah Rendah seramai 239 orang, lulusan KPLI-LPBS Sekolah Agama Rakyat (13), lulusan Sijil Perguruan Khas (42) dan lulusan Kursus Diploma Pendidikan Malaysia (KDPM) seramai 314 orang.
Rahimah juga me"

No comments:

Post a Comment