Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Friday, June 26, 2009

KPLI News : Guru tidak perlu kerja sampingan



KOTA BELUD 24 Jun - Guru-guru di negeri ini diingatkan supaya tidak melakukan kerja sampingan yang boleh menjejas tumpuan sekali gus mengabaikan tanggungjawab mereka.

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, tidak salah melakukan kerja sampingan tetapi aktiviti itu perlu dilakukan bukan ketika sesi persekolahan dan juga tidak sehingga mengakibatkan guru terlibat kehilangan fokus untuk mengajar.

Menurut beliau, perkembangan berkenaan sudah pun mula diperkatakan masyarakat kebelakangan ini yang bimbang dengan senario baru itu.

"Sejak kebelakangan ini sudah ada kritikan-kritikan masyarakat yang melahirkan rasa tidak puas hati terhadap sesetengah guru yang kurang memberi perhatian dalam kerjaya kerana terbabit dengan pekerjaan lain.

"Terdapat guru yang menjalankan jualan langsung sehingga menjejaskan tumpuan, oleh itu, kita minta warga pendidik ini memberi perhatian 100 peratus terhadap tugas mereka," katanya.

Beliau berucap merasmikan sambutan Hari Guru 2009 peringkat daerah Kota Belud di Dewan Datuk Musbah Jamle, Kampung Taun Gusi, dekat sini hari ini.

Abdul Rahman berkata, kebimbangan dan kegusaran yang disuarakan masyarakat terhadap isu tersebut perlu diambil perhatian serius oleh setiap warga pendidik.

Katanya, masyarakat meletakkan harapan yang tinggi terhadap warga pendidik supaya dapat memberi tumpuan sepenuhnya untuk mendidik anak-anak mereka.

"Mereka khuatir jika warga pendidik terlibat dalam pekerjaan nombor dua seperti jualan langsung, ini akan menyebabkan tumpuan mereka terhadap kerjaya perguruan berkurangan yang akhirnya akan memberi kesan terhadap pelajar," ujarnya.

Sehubungan itu, beliau meminta warga pendidik itu supaya kembali kepada profesion guru sepenuhnya jika masih gagal memberi keutamaan antara kerjaya guru dan kerja sampingan.

Langkah tersebut katanya, perlu dilakukan segera untuk mereda dan melenyapkan kerisauan orang ramai terhadap isu berkenaan.


link : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0625&pub=utusan_malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_04.htm&arc=hive

1 comment:

  1. kot ye pun nak cari kerja sampingan, tapi jangan lupa masuk kelas wehh..

    ReplyDelete