Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Tuesday, February 23, 2010

KPLI News : Guru perlu berkomunikasi dengan pelajar sepenuhnya dalam bahasa Inggeris



KUALA TERENGGANU 22 Feb. - Guru bahasa Inggeris di negeri ini disaran menggunakan bahasa berkenaan sepenuhnya ketika berkomunikasi dengan pelajar bagi memantapkan penggunaan bahasa antarabangsa tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, peranan guru dilihat menjadi sumber utama kepada pelajar dalam menguasai bahasa itu dimana ia kurang digunakan sebagai bahasa pertuturan di kalangan ibu bapa dan rakan-rakan.

Katanya, walaupun pendekatan itu menyukarkan para pelajar namun beliau yakin ia akan menunjukkan kesan yang lebih baik dalam tempoh beberapa bulan selepas ia dilaksanakan.

"Apa yang saya lihat, pelajar-pelajar dari luar negeri ini lebih mahir berkomunikasi dalam bahasa Inggeris berbanding pelajar di negeri ini.

"Jadi penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya oleh guru dan pelajar di sekolah perlu dilaksanakan dengan menyeluruh," katanya selepas melancarkan Program Pengukuhan Bahasa Inggeris Piala Diraja Sultan Mizan di Wisma Darul Iman di sini hari ini.

Hadir sama Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM), Datuk Mohd. Fadzli Yusof dan Pengarah Pelajaran Negeri, Ariffin Embong.

Sementara itu, Mohd. Fadzli berkata, dalam memantapkan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, YDSM bakal mengadakan pertandingan berkonsepkan pengukuhan bahasa itu dalam bentuk penulisan, pembacaan, ucapan dan komunikasi.

Katanya, pertandingan itu akan diadakan selama tiga bulan bermula pada bulan depan melibatkan penyertaan semua sekolah rendah dan menengah di seluruh negeri.

"Setiap pasukan akan diwakili oleh enam orang peserta yang terdiri daripada kalangan pelajar cemerlang, sederhana dan lemah dalam mata pelajaran bahasa Inggeris bagi memberi peluang kepada semua pelajar untuk memahirkan diri dengan penggunaan bahasa kedua terpenting itu.

"Sebanyak RM155,000 disediakan meliputi kos bagi menganjurkan program ini di seluruh sekolah-sekolah yang terbabit," jelasnya.

3 comments:

  1. Useful info. Lucky me I found your site by chance, and I'm surprised why this coincidence did not took place earlier! I bookmarked it.

    Here is my website ... http://www.glowtrend.com/blog/15810/in-search-of-maximum-quality-fancy-watches/

    ReplyDelete
  2. all the time i used to read smaller content which as well
    clear their motive, and that is also happening with this article which I am
    reading now.

    Check out my website :: men's vestal Watches

    ReplyDelete
  3. I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was wondering what all is needed to get set up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I'm not very web smart so I'm not 100% sure. Any tips
    or advice would be greatly appreciated. Many thanks

    Here is my website; mens stuhrling watches

    ReplyDelete