Nuffnang Ads

Perhatian Kepada Pengunjung yang Budiman

Sila berikan komen di bahagian bawah artikel. TQ

(comtech2u@gmail.com)

Saturday, May 30, 2009

Cuti Persekolahan Pertengahan Tahun 2009




Selamat bercuti diucapkan kepada rakan guru sekalian. Mulai hari ini 30 Mei 2009 sehingga 14 Jun 2009 sekolah akan bercuti selama dua minggu. Maka guru-guru di sekolah berkenaan juga akan bercuti.

Mungkin ramai yang telah membuat perancangan untuk cuti sekolah ini. Tidak kurang juga yang masih mencongak-congak apa yang hendak dilakukan sepanjang cuti sekolah ini. Apapun yang dirancang, saya doakan semoga segalanya berjalan lancar dan diberkatiNya. Bagi rakan guru tu jangan lupa siapkan menanda kertas peperiksaan dahulu. Barulah boleh berjalan dengan hati yang senang.

Saya juga banyak menerima undangan ke majlis perkahwinan sepanjang cuti sekolah ini. Selamat penganti baru saya ucapkan dan semoga kekal bahagia ke akhir usia. Sesiapa yang bagi kad undangan tu Insya Allah saya akan datang. Bagi yang tak bagi kad tu susah sikitlah sebab saya tak tahu jalan ke rumah pengantin tersebut. Apapun saya doakan majlis tersebut meriah.

Selamat Bercuti

-Guru Cyber-

Wednesday, May 27, 2009

KPLI Update : GSST vs GSTT




Salam Sejahtera.

Ramai yang tertanya-tanya apakah perbezaan GSST dengan GSTT. Bunyinya hampir serupa tetapi mempunyai pengertian yang berbeza.

GSST bermaksud Guru Sandaran Siswazah Terlatih. GSST ini adalah jawatan bagi guru lepasan bidang pendidikan yang baru 'posting' dan masih belum mendapat surat perlantikan. Kebiasaannya surat perlantikan akan dikeluarkan dalam masa 3-6 bulan selepas penempatan guru tersebut. Selepas dilantik guru tersebut sudah tidak bergelar GSST. Namun guru tersebut perlu menunggu proses sahkan jawatan. Proses sah jawatan ini kebiasaanya mengambil masa satu tahun atau lebih. Selepas disahkan jawatan barulah guru tersebut tertakluk sepenuhnya di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.

GSTT pula bermaksud Guru Sandaran Tidak Terlatih. Jawatan GSTT ini dikeluarkan oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) tempatan berdasarkan keperluan sekolah di daerah berkenaan. Tujuan GSTT ini adalah untuk mengisi kekosongan guru. Ianya boleh dikatakan sebagai guru sementara sehinggalah guru sebenar 'posting' di sekolah berkenaan. Lazimnya kontrak GSTT ini ditawarkan selama satu tahun. Tetapi kontrak GSTT boleh ditamatkan serta-merta sekiranya ada guru sebenar yang 'posting' ke sekolah berkenaan. Kebiasaannya PPD akan cuba memindahkan guru GSTT terbabit ke sekolah lain dari terus menamatkan perkhidmatannya. Pengalaman sebagai GSTT ini penting kerana ianya amat membantu apabila memohon KPLI atau DPLI kelak. Jangka hayat GSTT ini tidak tetap. Selagi diperlukan selagi itulah kontraknya akan disambung tahun demi tahun sehinggalah diserap menjadi guru tetap ataupun ditamatkan perkhidmatannya.

Kepada semua rakan guru yang di hormati sekalian, tidak perlulah kita membanding-bandingkan jawatan yang dipegang. Semuanya sehala ke arah mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna. Bak kata peribahasa 'Sedencing bagai besi, seciap bagai ayam'. Renungkanlah.

-Guru Cyber-

Tuesday, May 26, 2009

Review : Soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun




Salam Sejahtera.

Minggu ini merupakan minggu terakhir persekolahan sebelum semua sekolah seluruh negara akan mula cuti penggal persekolahan pada 30 Mei ini. Cuti penggal selama dua minggu ini membolehkan ramai para guru untuk berehat dan pulang ke kampung halaman masing-masing. Minggu terakhir ini juga merupakan minggu peperiksaan pertengahan tahun bagi semua sekolah di Malaysia.

Kebiasaannya peperiksaan pertengahan tahun akan bermula beberapa minggu sebelum cuti penggal. Bagi tingkatan 4 dan 5, peperiksaannya akan bermula dua minggu lebih awal kerana jumlah subjek yang banyak. Bagi menengah rendah (tingkatan 1, 2 dan 3), peperiksaan pertengahan tahun akan bermula di minggu akhir sebelum pelajar bercuti.

Soalan peperiksaan pertengahan tahun ini pula selaras dan datang dari Kementerian Pendidikan Negeri. Sekolah akan menerima bungkusan soalan dari Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) beberapa hari sebelum peperiksaan dijalankan. Berbeza dengan ujian bulanan, guru sekolah akan menyediakan soalan sendiri kepada pelajarnya. Ini bermakna soalan peperiksaan pertengahan tahun ini lebih berprestij kerana soalannya yang selaras di dalam negeri dan keputusan peperiksaan tersebut sah untuk dibanding-bandingkan dengan sekolah lain.

Kualiti percetakan dan kualiti kertas soalan ini juga agak baik. Muka hadapan kertas soalan menampakkan kualiti kertas soalan tersebut setaraf dengan kertas soalan peperiksaan besar. Ini sejajar dengan usaha kerajaan yang mahukan taraf peperiksaan di Malaysia setaraf dengan negara maju yang lain.

Walau sehebat mana soalan peperiksaan ini, namun ianya tiada makna sekiranya taraf pelajar kita masih ditakuk lama. Oleh itu marilah kita berganding mahu menaiktarafkan kualiti pelajar kita setaraf kualiti soalan peperiksaan tersebut. Bak kata peribahasa 'bagaimana acuan begitulah kuihnya'.

-Guru Cyber-

Monday, May 25, 2009

KPLI Update : Mitos Temuduga KPLI/DPLI 2009




Ingin saya jelaskan di sini, beberapa mitos temuduga KPLI/DPLI


1. Untuk berjaya dalam temuduga kpli/dpli, saya perlu ada KABEL

Ini adalah antara mitos paling popular yang saya jumpa. Calon merasakan mereka perlukan KABEL atau bantuan orang dalam untuk berjaya dalam temuduga sedangkan ternyata, daripada tahun 2003 hingga sekarang, majoriti calon yang berjaya adalah calon yang tidak bergantung pada bantuan orang dalam. Mereka berusaha keras untuk berjaya dan penemuduga juga tidak ‘menyampah’ dengan mereka. Tahukah anda, majoriti penemuduga amat benci dengan calon yang cuba memasuki bidang perguruan dengan cara menggunakan bantuan orang dalam ? Penemuduga bukanlah calang-calang orang, yang mudah ditipu dan diperdaya. Mereka terdiri daripada ketua-ketua jabatan IPG, pensyarah-pensyarah yang berbelas-belas tahun mengabdikan diri untuk menghasilkan guru-guru di Malaysia dan Pengarah-pengarah pendidikan di IPG seluruh negara. Golongan-golongan profesional ini sebenarnya dilatih untuk menemuduga calon, bukan main pilih tangkap muat sahaja jadi berhati-hati…Ada calon yang dihalau dari bilik penemuduga kerana ketika itu, calon dengan tan segan silunya menceritakan perihal bapa saudaranya, yang merupakan antara VIP di Malaysia..

 

2. Temuduga Perguruan adalah SAMA sahaja dengan temuduga mohon kerja yang lain 

Ini satu lagi mitos besar dalam temuduga kpli mahupun dpli. Yang lebih mengejutkan, ada calon yang sebelum ini bekerja sebagai panel penemuduga ( bahagian Human Resource Syarikat ), calon ini memang tugasnya menemuduga pekerja-pekerja baru di syarikat tempat beliau bekerja sebelum ini  juga GAGAL dalam temuduga kpli/dpli. Ya memang mengejutkan. Bukan seorang dua tetapi terlalu ramai yang menganggap persediaan temuduga perguruan adalah sama dengan persediaan temuduga kerja yang lain, sedangkan ia ibarat minyak dan air. Mereka melakukan pendekatan yang STEREOTYPE, dan membosankan, di mana majoriti calon lain juga mengamalkan teknik dan kaedah yang sama, malah jawapan mereka pun hampir sama. Apabila ini berlaku, calon-calon akan kelihatan BIASA sahaja di mata penemuduga dan tiada bezanya dengan calon lain, yang mungkin lebih hebat dari segi pencapaian akademik mereka.Bagaimana untuk ‘Stand Out’ sedangkan orang lain, terutamanya calon yang memiliki pakej ekpli.com datang untuk temuduga dengan keadaan bersedia dan sarat dengan maklumat serta KEJUTAN ?

Ada calon yang pernah ditemuduga sehingga 3 kali dan 3 kali juga gagal kerana masih mengamalkan kaedah yang lama dan STEREOTYPE..Mereka gagal memenuhi apakah Kehendak Penemuduga, khususnya Kehendak Kementerian Pendidikan, sebaliknya calon-calon ini terlalu yakin dengan proses temuduga mereka serta seringkali Syok Sendiri bila sedang ditemuduga.

dan banyak lagi mitos-mitos besar yang tidak diketahui oleh calon. Ini sangat membimbangkan dan yang peliknya, mereka tidak ambil pusing tentang perkara-perkara ini. Mereka lebih suka menyambung kerja asal mereka, membaca buku-buku rujukan Perkhidmatan Awam yang berlambak-lambak di pasaran dan menunggu hari temuduga. Ini adalah satu kerugian, lebih-lebih lagi merugikan apabila mereka sendiri tidak tahu apakah yang akan mereka hadapi nanti.

Saya berharap dengan adanya pakej ekpli.com di http://www.ekpli.com  , sedikit sebanyak beban anda untuk menghadapi temuduga dapat diringankan..Bukan itu sahaja, malah saya sentiasa meluangkan masa untuk calon. Saya tidak kisah jika calon menelefon saya hatta pada jam 2-3 pagi pun semata-mata untuk bertanya dan berbincang kerana bagi saya, kejayaan untuk bergelar seorang guru itu terlalu MANIS…ia perlukan usaha berterusan dan usaha yang betul. Tiada maknanya jika ada calon yang masih ego dan masih bersikap ‘aku dah tahu’ kerana dibimbangi, calon tersebut akan menggigit jari dan menyesal setelah keputusan diumumkan.

Tiada guna lagi menyesal ketika itu….Pada ketika itulah,calon yang gagal akan membuat rayuan, bersama-sama ribuan calon lain dan mengharapkan belas ihsan orang lain, pendek kata nasi sudah menjadi bubur, menyesal pun sudah terlewat..Calon merasakan mereka berhak membuat rayuan dan bila mereka mendengar orang lain yang merayu juga mendapat tempat, mereka pun turut serta membuat rayuan secara membabi buta tanpa mempunyai visi yang jelas tentang dunia perguruan..

 

link : http://ekpli.com/blog/kpli/mitos-temuduga-kplidpli-2009.html

Sunday, May 24, 2009

KPLI Update : GSTT vs Guru Kontrak




Mungkin ramai yang tertanya-tanya bagaimana caranya untuk menjadi cikgu. Kita sudah sedia maklum kerajaan telah menyediakan dua jenis kursus untuk mahasiswa bukan bidang perguruan untuk berpeluang menjadi guru. Iaitu dengan mengikuti KPLI dan DPLI. Namun terdapat cara lain yang membolehkan kita menjadi cikgu. Antaranya ialah dengan menjadi GSTT dan Guru Kontrak. 

GSTT bermaksud Guru Sandaran Tidak Terlatih. Jawatan GSTT ini dikeluarkan oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) tempatan berdasarkan keperluan sekolah di daerah berkenaan. Tujuan GSTT ini adalah untuk mengisi kekosongan guru. Ianya boleh dikatakan sebagai guru sementara sehinggalah guru sebenar 'posting' di sekolah berkenaan. Lazimnya kontrak GSTT ini ditawarkan selama satu tahun. Tetapi kontrak GSTT boleh ditamatkan serta-merta sekiranya ada guru sebenar yang 'posting' ke sekolah berkenaan. Kebiasaannya PPD akan cuba memindahkan guru GSTT terbabit ke sekolah lain dari terus menamatkan perkhidmatannya. Pengalaman sebagai GSTT ini penting kerana ianya amat membantu apabila memohon KPLI atau DPLI kelak. Jangka hayat GSTT ini tidak tetap. Selagi diperlukan selagi itulah kontraknya akan disambung tahun demi tahun sehinggalah diserap menjadi guru tetap ataupun ditamatkan perkhidmatannya.

Guru Kontrak pula adalah satu dari usaha terkini kerajaan untuk mengatasi masalah pengangguran di tahun 2009 ini. Guru kontrak ini akan ditawarkan kontrak selama 6 bulan bermula dari tarikhnya berkhidmat. Selain itu penempatan guru ini bergantung kepada kementerian pelajaran negeri. Jangka hayat guru kontrak sudah tetap iaitu 6 bulan. Ini bermakna guru kontrak ini akan menghitung hari untuk ditamatkan sejak dari perlantikannya sebagai guru kontrak.

Oleh itu dapatlah disimpulkan di sini kedua-dua jawatan ini hanyalah sementara. Kedua-duanya ada pro dan kontra bergantung kepada yang menilai. Pendek kata tepuk dada tanyalah selera.

Wassalam

-Guru Cyber-

Saturday, May 23, 2009

Temuduga KPLI : Tips-Tips Temuduga




Salam Sejahtera..

Di sini ada beberapa tips ringkas untuk temuduga KPLI.

1. Berpakaian kemas dan seperti seorang guru.
Termasuk dari segi potongan rambut. Bertali leher , pakaian berseterika dan menggunakan padanan warna yang sesuai. Maksud saya ialah padangan warna tali leher dengan baju atau pun padanan seluar dengan baju. Bagi penjawat awam, baju hendaklah berlengan panjang dan berwarna cerah. Seluar pula sebaiknya warna hitam atau biru gelap.

2. Datang lebih awal.
Samaada paling kurang 15 minit awal. Supaya anda lebih bertenang dan tidak kelam kabut. Ini kerana berkemungkinan juga tempat parking agak jauh dan mungkin penuh.

3. Susun sijl dengan teratur.
Kalau tidak silap saya paling atas mengikut susunan ialah surat kelahiran, kad pengenalan, kemudian sijil akademik yang lain. Kebiasaannya sijil akademik disusun mengikut yang paling tinggi sehinggalah yang paling rendah (cth dari sijil ijazah ke sijil PMR). Pastikan anda telah membuat salinan bagi semua sijil-sijil tersebut dan dapatkan pengesahan. Semasa saya pergi temuduga dahulu ada calon yang tidak membuat pengesahan pada sijil tersebut, tetapi ada pegawai di tempat temuga yang baik hati membuat pengesahan.

4. Soalan-soalan yang biasa akan ditanya ialah:
Terangkan secara ringkas mengenai diri kamu. Soalan boleh ditanya dalam bahasa Inggeris atau Melayu.
Falsafah pendidikan guru, plan induk pendidikan (PIPP), Nama menteri dan pengarah pelajaran.
Mengapa kamu berhenti bekerja dan sanggup menjadi guru …. Sekiranya calon pernah bekerja dan mempunyai gaji yang lumayan berbanding guru.
Apakah sumbangan yang kamu akan berikan dalam pendidikan dengan kemahiran yang kamu ada.
Sanggupkah kalau kamu akan dihantar ke Sabah atau Serawak atau sekolah luar Bandar yang serba kurang.
Pandangan anda berkenaan dengan isu semasa terutama isu yang berkaitan dengan perguruan. Contohnya isu PPSMI.

Dan banyak lagi soalan yang akan ditanya berkaitan dengan kebolehan anda dan sumbangan. Jawab soalan dengan tenang.

Boleh klik link di bawah untuk pelbagai tips lagi:

Friday, May 22, 2009

KPLI Update : KPLI vs KDC




Salam Sejahtera.

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pengunjung setia yang tidak jemu-jemu mengunjungi blog kpli2u ini. Mungkin ada yang tertanya-tanya mengapa lama saya tidak menulis sendiri di sini. Untuk pengetahuan semua, baru-baru ini saya tidak berapa sihat dan sehingga sekarang pun masih belum pulih sepenuhnya. Namun saya gagahkan jua untuk menulis kali ini ikhlas demi pengunjung yang saya hargai sekalian. Jangan risau bukan demam H1N1 lagi.

Hari saya ingin membincangkan perbezaan antara KPLI vs KDC. Mungkin anda semua tahu apa itu KPLI. KPLI seperti yang kita semua sedia maklum adalah Kursus Perguruan Lepasan IjazahPemohon yang layak memohon mestilah bertaraf warganegara Malaysia, berumur tidak melebihi 35 tahun, memiliki sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda atau setaraf dengannya daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA)/ institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) tempatan atau luar negara dan diiktiraf oleh kerajaan. Selain itu pemohon juga mestilah memiliki Kepujian Bahasa Melayu di peringkat SPM/SPM(V) dan lulus ujian lisan di dalam satu sijil atau lulus kertas khas Bahasa Melayu di peringkat universiti / IPTA tempatan yang diiktiraf. Prinsipal Bahasa Melayu di peringkat STPM boleh menggantikan kepujian Bahasa Melayu di peringkat SPM/SPM(V) dengan syarat lulus ujian lisan. Bagi calon Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah Mode Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah j-QAF hendaklah memiliki ijazah sama ada dalam bidang Pengajian Islam atau Pengajian Bahasa Arab atau bidang yang berkaitan. Calon yang memenuhi syarat permohonan untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah diwajibkan menduduki Ujian Pemilihan Guru Malaysia (Malaysian Teacher Selection Test – MTeST) dan temu duga yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Keutamaan akan diberi kepada calon yang mempunyai ijazah yang tepat dan bersesuaian dengan bidang yang dipohon. Calon yang berjaya ditawarkan kursus akan menerima surat tawaran rasmi semasa melapor diri di Institut Pendidikan Guru yang ditetapkan. Calon yang ditawarkan tempat berkursus dan setelah tamat pengajian adalah tertakluk kepada ikatan Perjanjian Pendidikan Guru dimana calon hendaklah bersetuju dan patuh dengan syarat kontrak perjanjian untuk berkhidmat di mana-mana sekolah atau institusi pendidikan seperti yang diarahkan oleh pihak kerajaan setelah tamat berkursus. Bagi calon yang tidak menerima sebarang maklumat dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh pendaftaran di institut pendidikan guru adalah dianggap tidak berjaya. Bahagian ini tidak akan mengeluarkan maklumat secara bersurat kepada calon. Kelemahan KPLI ini ialah guru yang tamat berkursus berkemungkinan untuk dihantar ke serata ceruk Malaysia bergantung kepada keperluan sekolah.

Hal ini berlainan pula dengan KDC. KDC bermaksud Kursus Dalam Cuti. Lazimnya KDC diberikan kepada guru sekolah rendah yang hendak dinaiktarafkan kepada ijazah. Selain itu KDC juga diberikan kepada Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) untuk diserap menjadi guru tetap. Permohonan KDC ini bergantung kepada sokongan Pengetua dan Pejabat Pendidikan Daerah berkenaan. Calon yang ditawarkan KDC ini akan berkhidmat seperti biasa di sekolahnya bertugas. Cuma calon ini akan pergi belajar di Maktab Perguruan semasa cuti sekolah. Tempoh belajar bagi calon KDC ini adalah satu tahun. Kelebihan KDC ini ialah guru berkenaan tetap berkhidmat di sekolah yang sama dan tidak akan ditukarkan ke sekolah lain bagi tempoh 3 tahun. Gaji guru KDC juga akan berjalan penuh seperti biasa sepanjang tempoh kursusnya.

Oleh itu tidak kisahlah yang mana satu sekalipun kursus yang dipilih. Kedua-duanya menuju ke arah profession perguruan yang mulia ini. Marilah kita bersama-sama memartabatkan bidang perguruan ini bak kata pepatah 'Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing'.

Wassalam.

-Guru Cyber-

Thursday, May 21, 2009

KPLI Update : Perlukah KPLI Diteruskan

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL (WARTAWAN UTUSAN)

PEPATAH guru ibarat sebatang lilin yang sanggup membakar diri bagi menerangi orang lain nampaknya semakin menjadi tidak relevan lagi hari ini.

Kebelakangan ini, pelbagai isu yang berkisar dalam dunia perguruan semakin menghakis tanggapan mulia terhadap kerjaya yang satu ketika dulu terlalu tinggi darjatnya.

Guru dalam nilai kerjayanya hari ini tidak banyak bezanya seperti kerjaya-kerjaya komersial lain yang di penghujung usahanya adalah ganjaran dalam bentuk gaji bulanan.

Bayangan seperti ini semakin ketara rentetan daripada keluhan demi keluhan guru mengenai tanggungjawab mereka yang dikatakan semakin membebankan.

Antara puncanya, seperti yang dijelaskan sendiri oleh Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein baru-baru ini, kerana sebahagian besar peranan ibu bapa telah diserahkan kepada guru.

Banyak lagi perkara-perkara remeh lain yang dikaitkan dalam kerjaya perguruan sehingga menyumbang kepada beban tugasan yang tidak lagi boleh ditanggung oleh seorang guru.

Sukar untuk menelah bagaimana peranan sebenar yang dimainkan oleh guru ketika ini.

Adakah hayunan langkah guru ke sekolah setiap pagi atau tengah hari hanya dengan perasaan untuk menunaikan tuntutan kerjaya semata-mata, sama seperti seorang buruh binaan yang perlu menyudahkan sebuah bangunan di tapak projek pembinaan?

Atau terdetikkah di hati seorang guru bahawa rutin harian mereka sepanjang waktu persekolahan adalah satu misi kemanusiaan yang sangat besar amanahnya dalam melahirkan seorang insan yang tidak hanya tinggi pemikiran tetapi juga mulia akhlak dan keperibadian?

Tidak dinafikan, tumpuan yang terlalu tinggi sesetengah sekolah dalam mencapai peratusan kecemerlangan dalam peperiksaan utama sedikit sebanyak menyebabkan peranan sebenar guru tersasar daripada landasannya.

Dalam mengejar peratusan itu, guru pastinya dikerah untuk lebih memberikan perhatian terhadap aspek kecemerlangan akademik dengan harapan pelajar mereka mampu mengutip sebanyak mungkin gred A dalam peperiksaan tersebut.

Tanpa disedari, situasi ini menyebabkan aspek lain dalam pembentukan seorang pelajar yang cemerlang seperti akhlak dan peribadi yang mulia sedikit terabai.

Memang ada aktiviti sekolah yang menjurus ke arah pembentukan akhlak dan rohani seorang pelajar yang syumul, tetapi keberkesanannya boleh saja dipersoal melihat kebejatan sosial pelajar-pelajar yang sangat membimbangkan.

Pastinya tidak adil jika keruntuhan moral di kalangan generasi muda ini diletakkan di bahu guru semata-mata.

Namun, sebagai individu yang paling dekat dengan pelajar-pelajar selepas ahli keluarga, peranan guru dalam mencorak akhlak dan keperibadian generasi muda adalah sesuatu yang tidak boleh disangkalkan.

Andai kata pelajar-pelajar ini menghadapi masalah dalam hubungan kekeluargaan mereka di rumah, siapakah lagi yang paling layak untuk mereka mengharapkan pertolongan dan perhatian?

Tanggungjawab seperti ini tidak begitu ketara dalam perhubungan guru dan pelajar dalam persekitaran sekolah hari ini.

Pendekatan guru dalam menangani perkara sebegini kebiasaannya lebih kepada hukuman fizikal seperti rotan atau gantung sekolah yang secara psikologinya mewujudkan sikap penentangan yang semakin dahsyat.

Lalu, pengajaran yang diharapkan diterima oleh pelajar-pelajar bermasalah daripada hukuman fizikal sebegini bertukar menjadi satu titik yang semakin melonjakkan sikap negatif pelajar berkenaan.

Apa yang diperlukan oleh pelajar bermasalah adalah pengajaran dalam bentuk teladan yang secara terus menyerap ke dalam jiwa dan fikiran mereka.

Teladan seperti inilah yang perlu ada dan dicontohi daripada seorang guru dan tuntutan itu tidak hanya ketika mereka bergelar seorang ‘guru’ sebaliknya dalam keseluruhan hidup mereka.

Sukar untuk tidak mengaitkan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) yang semakin popular hari ini dalam permasalahan nilai-nilai seorang guru seperti yang berlaku memandangkan kebanyakan guru yang dilahirkan daripada kursus ini rata-ratanya siswazah muda.

Lebih parah apabila KPLI dijadikan jalan keluar oleh siswazah dalam desakan mencari pekerjaan sekali gus tidak membayangkan keinginan dan hasrat sebenar mereka sebagai seorang pendidik.

Uniknya mengenai KPLI ini, seorang guru boleh dilahirkan dalam tempoh pengajian kira-kira setahun dengan bidang serta pengkhususan mengenai pendidikan yang semestinya dipendekkan.

Justeru terlalu mudah untuk melihat kelemahan pelaksanaan KPLI dalam melahirkan seorang guru yang sebenar jika dibandingkan dengan guru yang dilahirkan daripada maktab perguruan sedikit masa dahulu.

Benar siswazah ini sudah mempunyai latar belakang akademik yang cemerlang, tapi kriteria itu sahaja tidak memadai untuk melayakkan mereka bergelar seorang guru yang baik.

Mungkin sudah tiba masanya pelaksanaan KPLI ini dikaji semula apatah lagi ketika beberapa laporan bahawa terdapat pelajar pengajian pendidikan tidak mendapat tempat mengajar kerana perlu bersaing dengan guru lepasan KPLI ini.

Sedangkan tujuan utama pelaksanaan KPLI sebelum ini adalah untuk menampung kekurangan guru lepasan pengajian pendidikan namun situasi yang berlaku kini menjadi sebaliknya.

Pengkhususan pengajian KPLI juga barangkali perlu disemak semula dengan memberi lebih penekanan kepada usaha dan pendekatan seorang guru dalam membina jati diri dan membentuk rohani pelajar yang syumul dan bukannya bijak dalam peperiksaan semata-mata.

Sejak sekian lama, guru sangat berbangga apabila jasa dan pengorbanan mereka diagungkan kerana melahirkan seorang Perdana Menteri, doktor, peguam, jurutera dan banyak lagi.

Pastinya kita tidak mahu satu hari nanti kebanggaan ini dicemari apabila jasa seorang guru dikaitkan dengan gejala mat rempit, bohsia, penagih dadah dan sampah masyarakat lainnya.


link : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0124&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm&arc=hive

Minda Pengarang : Kerajaan Sentiasa Berusaha Tingkat Taraf Perguruan


PROFESION perguruan kini diberi pengiktirafan kerajaan menerusi Skim Gred Khas C dan Pengetua Jusa C serta gred lain yang membolehkan ramai guru menikmati gaji lebih tinggi berbanding 10 atau 20 tahun lalu. Latihan diterima juga semakin baik dan kini hampir semua guru sekolah menengah dan lebih 50 peratus di sekolah rendah mempunyai sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda, berbanding sebelum ini dengan kelayakan mereka sekadar diploma atau sijil perguruan. Dengan itu, guru lebih berpengetahuan mendidik pelajar. Ramai juga di antara mereka kini mempunyai ijazah sarjana dan doktor falsafah. Kita bangga kerana guru di Malaysia mempunyai kelayakan akademik tinggi berbanding rakan mereka di negara membangun lain seperti India, Pakistan, Thailand, Indonesia dan China. Sememangnya, dari segi kelayakan, guru kita cukup berkelayakan. Sebagai menghargai dan memberi penghormatan kepada guru, kelmarin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan bahawa kerajaan sudah meluluskan pertambahan 2,141 kuota jawatan guru dan pengetua cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah di sekolah menengah di seluruh negara berkuat kuasa serta-merta. Dengan itu, kerajaan berharap insentif berkenaan mendorong mereka mengamalkan budaya kerja lebih cemerlang. Dengan penambahan kuota itu, perjawatan untuk guru dan pengetua cemerlang meningkat daripada 5,984 sebelumnya kepada 8,125 sekarang. 

Bagaimanapun, mungkin sesetengah pihak masih tidak berpuas hati dengan pertambahan itu jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan warga pendidik, iaitu 370,000 seperti disuarakan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP). Sudah tentu kerajaan atau lebih tepat lagi Kementerian Pelajaran mempunyai alasan tersendiri untuk tidak menambah jumlah yang lebih banyak buat masa ini. Hakikatnya, ia adalah satu langkah yang baik dan kerajaan sudah tentu tidak dapat memenuhi semua tuntutan NUTP, seperti juga pelbagai permintaan lain dikemukakan oleh badan seperti Cuepacs atau Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia (MTUC) yang sesetengahnya sukar dipenuhi kerajaan, sekurang-kurangnya buat masa sekarang ketika negara berdepan keadaan ekonomi muram. Apapun, ini tidak bermakna kerajaan tidak peka dan pasti kerajaan akan memberi pertimbangan sewajarnya apabila tiba masanya nanti seperti tuntutan NUTP yang mahukan elaun sara hidup (Cola) dan elaun guru besar serta pengetua yang diperjuangkannya sejak lebih tiga tahun lalu, dinaikkan. Memang benar pertambahan kuota jawatan guru dan pengetua cemerlang itu dinikmati sebahagian kecil guru, tetapi kita yakin dari semasa ke semasa, Kementerian Pelajaran akan mempertimbang untuk menambahkan jumlahnya. Untuk layak memohon guru dan pengetua cemerlang ialah mencapai tempoh perkhidmatan sehingga 10 tahun. Namun, kita juga mengalu-alukan persetujuan kerajaan mewujudkan jawatan guru cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah yang berkhidmat di sekolah rendah. Semua langkah itu untuk kebaikan dan masa depan pelajar sendiri, bagi memastikan mereka mendapat ilmu berguna daripada guru yang cemerlang.

Wednesday, May 20, 2009

Lagu Guru Malaysia



Saban tahun guru-guru akan mendendangkan lagu ini
semasa sambutan hari guru. Hayatilah maksudnya.

Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita

Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan 
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan 
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan

Lagu & Lirik : Hashim Ahmad

Lagu dan Vokal :: Video Klip

Tuesday, May 19, 2009

Temuduga Terbuka Guru kontrak


Hari ini temuduga terbuka beberapa kerja kontrak kerajaan sedang dijalankan ditempat berikut : 

19 MEI 2009 (SELASA)

PAHANG
-Pejabat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri, Wisma Sri Pahang, Kuantan.

JOHOR
-Pusat Kegiatan Guru, Bandar Baru Uda, Johor Bahru.

Untuk maklumat lanjut klik link di bawah

http://kpli2u.blogspot.com/2009/05/kerja-kosong-terkini.html


Pic credit : http://cicakberbunyi.blogspot.com/2009/03/1000-siswazah-akan-menjadi-guru-kontrak.html

Monday, May 18, 2009

Temuduga KPLI : Pusat Kegiatan Guru



Mungkin ramai yang pernah melihat bangunan Pusat Kegiatan Guru (PKG) yang tersergam indah sekeliling kita. Namun pernahkah kita terfikir apakah fungsi PKG tersebut?

Pusat Kegiatan Guru (PKG) adalah merupakan sebuah unit yang ditubuhkan di bawah Pusat Sumber Pendidikan Negeri (PSPN) dan di dalam rangkaian Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia bertujuan memberi khidmat sokongan dan latihan kepada guru-guru dalam penggunaan Teknologi Pendidikan dalam pengajaran dan Pembelajaran (P&P).

PKG berkonsepkan perkhidmatan kelompok yang menyediakan khidmat sokongan kepada guru-guru daripada beberapa buah sekolah yang berdekatan. Oleh itu, kebiasaannya terdapat lebih daripada sebuah PKG dalam satu-satu Daerah Pendidikan.


Antara fungsi PKG

Fungsi 1:  Memantau Sekolah Dan Memberi Khidmat Bantu Tentang Penggunaan Teknologi Pendidikan Dan Media

Fungsi 2:  Menjadi Pusat Rujukan Penggunaan Teknologi Pendidikan, Media dan ICT

Fungsi 3:  Melapor Kepada Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri

Pengurusan PKG


Untuk maklumat lengkap klik link di bawah:

Sunday, May 17, 2009

Kementerian Pelajaran Diminta Jangan Pilih Perokok Jadi Guru




SEMPENA Hari Guru pada 16 Mei lalu, Kementerian Pelajaran diminta melakukan tapisan kepada bakal-bakal guru yang menghadiri ujian bertulis dan temu duga bagi mengelak dari memilih mereka yang kaki rokok menjadi guru.

Tapisan ini penting bagi memastikan hanya mereka yang bersih dari gejala ini dipilih menjadi guru dan patuh kepada arahan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kesihatan.

Kerajaan patut memandang serius terhadap tabiat merokok di kalangan bakal-bakal guru agar tidak menambah bilangan perokok di kalangan guru yang sedia ada.

Guru mesti menjadi contoh dan idola kepada pelajar. Oleh itu guru mesti menjadi teladan iaitu jangan sesekali merokok. Jangan sampai peribahasa 'Kalau guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari' terjadi.

Kesihatan amat penting. Ia tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Adalah menjadi tanggungjawab guru untuk mendidik pelajar agar menjauhi rokok dan menjalani gaya hidup yang sihat.

Merokok merbahayakan kesihatan dan merupakan antara penyebab kematian kepada lima juta manusia setiap tahun. Laporan kesihatan sedunia mendedahkan bahawa empat juta lelaki dan sejuta wanita mati manakala dua juta lelaki dan 380,000 wanita adalah dari negara yang sedang membangun.

Di Malaysia terdapat 4.6 juta perokok dan lapan peratus daripada angka ini adalah pelajar. Tanggungjawab siapa mengatasi isu ini? Jika guru boleh menjadi teladan dengan berhenti menghisap rokok, saya percaya pelajar akan mengikut jejak langkah guru mereka.

Bilangan perokok di negara maju semakin menurun dan ini hasil dari peningkatan pelajaran yang mereka terima dan cepat sedar tentang bahaya merokok serta lebih mengutamakan kesihatan.

Trend merokok di kalangan pelajar amat membimbangkan. Hanya guru yang dapat memberi kesedaran dan pendidikan kepada pelajar agar berhenti merokok.

ZAINOR RASHID ABDULLAH

Pahang

link : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0518&pub=utusan_malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm&arc=hive

Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru 2009



Salam Sejahtera..

Selamat hari guru diucapkan kepada semua warga pendidik di Malaysia. Hari ini 16 Mei merupakan hari kebesaran bagi semua guru dan disambut meriah setiap tahun. Pada tahun ini, Majlis Pelancaran Hari Guru Peringkat Kebangsaan Kali Ke-38 Tahun 2009 akan diadakan di Taman Tamadun Islam (Islamic Civilization Park), Pulau Wan Man, Terengganu.

Tema hari guru yang dipilih untuk Perayaan Hari Guru 2009 ialah Guru Pembina Negara Bangsa. Pemilihan tema tersebut sangat rasional kerana guru sebagai pendidik terbukti telah memainkan peranan utama dalam memperjuang dan mengekalkan kemerdekaan serta kedaulatan negara melalui system pendidikan dan seterusnya membangunkan negara sehingga dikagumi oleh dunia luar.

Selain itu guru menjadi harapan bagi memastikan pembentukan jati diri murid yang kukuh, berdaya saing, berkeyakinan tinggi dan berpegang teguh kepada agama dan nilai sejagat seterusnya menjadi warganegara global yang mampu bersaing dengan kepesatan dunia luar.

Hal ini ditambah lagi dengan kecekapan dan keberkesanan guru menerusi sistem pendidikan membina negara bangsa yang berjaya. Tanpa tenaga pengajar yang cekap dan professional, sudah tentulah negara kita tidak mengecapi kemajuan yang dimiliki sekarang.

Guru juga sebagai seorang yang intelektual memberi berperanan dalam mewujudkan pembangunan dan modal insan. Ini kerana ilmu yang dimiliki oleh para guru tersebut dapat disalurkan kepada rakyat untuk meningkatkan taraf hidup disamping melahirkan lebih ramai tenaga kerja yang bersahsiah tinggi selaras dengan dasar kerajaan.

Oleh itu marilah kita bersama-sama memartabatkan profession perguruan yang mulia ini. 'Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat'

Selamat Hari Guru 2009

-Guru Cyber-


Sajak Hari Guru : Guru Oh Guru

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Nukilan SN Dato Usman Awang

Ikrar Hari Guru


Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.

Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.


Pic credit :http://www.geocities.com/Athens/Ithaca/5165/ikrar.jpg


Tema Hari Guru Malaysia

                

2009 Guru Pembina Negara Bangsa

2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang

2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang

2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama

2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan

1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1997 Guru Bestari Sekolah Bestari

1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan

1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1988 Guru Pengasas Budaya Membaca

1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1986 Pendidikan Teras Nasionalisme

1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu

1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1979 Murid Sejahtera Negara Jaya

1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1975 Guru dan Pembangunan Negara

1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara